Lieksanjoen silta

Lieksanjoen ylittävä silta on varhaisin esimerkki sekä modernista arkkitehtuurista että modernista rakennustekniikasta Lieksassa ja koko Pohjois-Karjalassa. Hyvällä syyllä voi sanoa, että tämä silta edustaa funktionalismin ihanteita puritaanisella yksinkertaisuudellaan, jossa sillan funktiona on luoda kulkuväylä joen yli. Tarvitaan vain vaakasuora väylä, joka toimii liikenteen kuljettajana, sekä tätä väylää kannattelemaan kaksi jänneväliltään 50 metriä pitkää betonikaarta. Eleettömän kaunis silta tarkoituksenmukaisuudessaan on valmis.
Lieksanjoen ylittävä kaksoiskaarisilta on rakennettu vuosien 1929 ja 1930 vaihteessa. Reilua vuotta aikaisemmin rakennettiin Nurmekseen Mikonsalmen silta, joka oli malliltaan täsmälleen samanlainen.
Mikonsalmen silta oli puolta lyhyempi (50 metriä) ja sitä kannatteli yksi kaari. Mikonsalmen silta purettiin 1960-luvulla.
Lieksanjoen sillan suunnittelija ja rakennuttaja tanskalainen insinööriyhtiö Christiani & Nielsen loi viime vuosisadan alussa maailmankuulun maineen yhdistämällä suunnittelussa sekä uusia rakennusteknisiä innovaatioita, kuten rautabetonia, sekä arkkitehtuurin uusimpia teorioita. Tämä insinööriyhtiö loi vahvan pohjan suunnitteluperinteelle, jossa arkkitehdit ja insinöörit yhdistivät osaamisensa luoden merkittäviä modernin insinööritieteiden ja arkkitehtuurin teoksia.
Yhtiö rakennutti Suomeen viisi kaarisiltaa:
Savukosken silta (1926), Kärstilän silta (1927), Mikonsalmen silta (1928), Lieksanjoen ilta (1930) ja Hyrynsalmen Tiihkojansalmen silta (1930). Lieksanjoen silta ja Savukosken silta ovat tiettävästi ainoat jäljellä olevat sillat. Lieksanjoen sillan ajoväylän leveys on ainoastaan viisi metriä, ja on se jäänyt liian kapeaksi huomioiden nykyajan liikenteen tarpeet.